Nota prasowa – najpopularniejszy sposób dotarcia do mediów

Nie lekceważmy mediów, ale też nie bójmy się ich. Poprzez prasę, radio czy telewizję dotrzemy do szerszego grona odbiorców. To nic, że jesteśmy małą lokalną organizacją – najważniejsze, że to, co robimy, robimy dla naszej społeczności.

A tą zainteresowane są media lokalne, które na co dzień interesują się tym, co dzieje się właśnie lokalnie. Odbiorców informacji interesuje przede wszystkim to, co dzieje się na ich własnym podwórku. Stańmy się rzecznikiem interesów lokalnej społeczności, a media zainteresują się nami.  Co zrobić, żeby zainteresować media naszą działalnością?

Media występują w roli sprzedawców informacji, jednak na początek informacje musi kupić dziennikarz… od nas. Naszym zadaniem jest przekonać dziennikarza do naszego przekazu. Nie ukrywajmy – życie lokalne to zazwyczaj zwyczajna… nuda. Dlatego obiektywnie mało interesująca informacja może urosnąć do rangi sensacji tygodnia, okazać się na wagę złota. Pokażmy mediom, że to, co robimy jest innowacyjne i potrzebne lokalnej społeczności. Zanim jednak media dowiedzą się o nas, my poznajmy ich. Sporządźmy bazę kontaktów dziennikarzy, których może zainteresować nasz przekaz. Kiedy już wiemy do kogo pisać – przygotujmy informację prasową. Czym powinna charakteryzować się informacja prasowa, aby zostać przez dziennikarza przeczytaną, a następnie opublikowaną? Oto kilka wskazówek:

Na dobry początek informacja powinna być:

  • krótka, zwięzła, na około 1 stronę A4;
  • aktualna, czyli mówiąca o wydarzeniu, które ma miejsce dziś – a najlepiej gdyby zaczynało się za tydzień;
  • na początek – lead – tj. streszczenie wydarzenia w 2-3 zdaniach według schematu – co, kto, dla kogo, gdzie, kiedy; ma kluczowe znaczenie, albowiem powinien zachęcać do przeczytania reszty;
  • sedno, konkret, silny akcent – te słowa powinny charakteryzować dobry lead – masz tylko kilka sekund, żeby zwrócić na siebie uwagę;
  • dobrze, jeśli w natłoku informacji dziennikarz w ogóle przeczyta naszą informację – dlatego zadbaj o jej „zachęcający” tytuł (nie dłuższy jednak niż jedna linia, maksymalnie 12 słów);
  • nagłówek musi zdecydowanie określać treść wiadomości – tylko wtedy jest szansa, że informacja zostanie przeczytana do końca;
  • na początku niech pojawi się to co znane i uznane (o ile możemy się tym pochwalić), ponieważ zwróci uwagę dziennikarza.

A dalej:

  • opis wydarzenia – dobrze, jeśli byłby z cytatami – wypowiedź naszego prezesa czy eksperta z zewnątrz uwiarygodni naszą informację (podajemy imię, nazwisko, funkcję);
  • następnie – opis naszej organizacji – kiedy powstała, kto założył, czym się zajmuje, gdzie działa, jakie ma sukcesy (najlepiej przygotować sobie taką informacje wcześniej i dodawać do każdej wysyłanej przez nas noty);
  • na koniec – dane kontaktowe – organizacji (nazwa, adres, telefon, e-mail, strona www) oraz osoby zajmującej się kontaktami z mediami (imię, nazwisko, stanowisko, telefon, osobisty e-mail).

Ogólnie rzecz biorąc:

  • wysyłajmy konkretne pełne informacje prasowe, tak, aby ich treść nadawała się do bezpośredniego „skopiowania” i „wklejenia” – im lepiej opracowana informacja, tym większa szansa na jej publikację;
  • zwracajmy uwagę na częstotliwość ukazywania się tytułów, audycji itd., tak, aby wysłać naszą informację w odpowiednim czasie; jeśli chodzi o serwisy internetowe – informacje muszą być  aktualne, nie informujemy o tym, co już miało miejsce, a o tym, co dopiero będzie miało miejsce;
  • jeśli chodzi o zainteresowanie telewizji – nasze wydarzenie musi dać się sfilmować – musi mieć swoją dynamikę, konieczne jest udzielenie zwięzłej i konkretnej wypowiedzi przed kamerą;
  • pamiętajmy, że jeśli kontaktujemy się z dziennikarzami radiowymi, to … będziemy udzielać dla nich wypowiedzi, która potem będzie puszczona w eterze – warto to sobie uświadomić i przygotować się na takie spotkanie;
  • zdjęcia wysyłajmy na prośbę zainteresowanych dziennikarzy, informujmy jednak w nocie, że jesteśmy w ich posiadaniu i w razie potrzeby możemy je udostępnić  – uatrakcyjniają one materiał i zwiększają szanse publikacji;
  • skonstruujmy notę tak, aby można było ją skracać bez uszczerbku dla naszego przekazu;
  • jeśli elementem naszego działania jest raport – poinformujmy o tym media; opracujmy jednak jego streszczenie z najbardziej ciekawymi danymi  i opatrzmy go komentarzem eksperckim; raporty budzą zainteresowanie mediów, powinny trafić do nich jako do pierwszych odbiorców; nie mniejszym zainteresowaniem cieszą się również listy otwarte pod warunkiem, ze mają ważny pretekst;
  • informacja musi być ważna dla organizacji, redakcji oraz czytelnika – tylko wtedy ma szanse ujrzeć światło dzienne w mediach;
  • mów prawdę i tylko prawdę, bądź wiarygodny; fakty – to na nich musisz się opierać;
  • nie podkreślaj i nie używaj wykrzykników; pisz jasnym, zrozumiałym językiem – unikaj języka specjalistycznego;
  • przed wysłaniem informacji do mediów daj ją do przeczytania osobie, która nic nie wie na temat wydarzenia, o którym piszesz – będzie jej najłatwiej ocenić, czy przekaz jest spójny i zrozumiały.

Na koniec jeszcze jedna uwaga – my jesteśmy po to, aby dostarczać ciekawych informacji, a media nie są po to, żeby być zmuszane do publikacji. Powodzenia.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: